
מרחביה: עימות על הקמת בית כנסת בקיבוץ
סערה במרחביה בעקבות כוונת תושבי שכונת ההרחבה להקים בקיבוץ בית כנסת. התומכים והמתנגדים נאבקים ומתבצרים באמונתם. לאחר אסיפת חברים סוערת, הוועד המשותף ידון שנית ויחליט כיצד לפעול
בחודש שעבר ציין קיבוץ מרחביה, אחד ממעוזי "הקיבוץ הארצי" לשעבר, שמונים שנה להיווסדו. החגיגות הוכתרו בהצלחה, אורחים רבים פקדו את "החצר הגדולה", בה התגוררו בתחילת הדרך החברים מאיר יערי וגולדה מאיר, והכול דיברו במימוש חזון הסוציאליזם ושוויון ערך האדם.
לא עברו ימים רבים, ושמחת "חג הגבורות" התחלפה בסערה ציבורית: עימות התפתח בין חלק מתושבי שכונת ההרחבה לבין אחדים מחברי הקיבוץ, לגבי השאלה אם להתיר הקמת בית כנסת במקום. באסיפה, שכינס הוועד המשותף לקיבוץ ולשכונה, הושמעו דברים קשים משני הצדדים, שלא הצליחו להגיע להסכמה. כעת מתכוונת הנהלת הוועד לקיים חוגי דיון, שבסופם תיערך, ככל הנראה, הצבעה בקלפי.
פרשה כולה החלה ביום כיפור האחרון. קבוצה מתושבי השכונה הסמוכה לקיבוץ ביקשו לקיים תפילות. בהיעדר בית כנסת בקיבוץ, פנו למשווק השכונה בבקשה להשתמש במבנה המשמש אותו בעבודתו, שתפקד בעבר כחדר הנצחה ועיון של המוסד החינוכי במרחביה. נשכרו כיסאות, גויסו ספרי תפילה וארון קודש, ובמהלך שני ימי המועד הגיעו להתפלל במקום כשבעים איש (מיעוטם חברי קיבוץ). החוויה המרגשת (על-פי הנוכחים) הביאה כמה מתושבי השכונה לנסח עצומה, עליה חתמו כמאה איש, שדרשה מהוועד לדאוג לבית תפילה קבוע, שיפעל בעיקר בשבתות ובחגים. חברי הקיבוץ היושבים בוועד שאלו אותם מדוע לא ירחיקו מעט, אל מושב מרחביה הסמוך, כדי להתפלל בבית הכנסת המצוי שם, או לחלופין אל עפולה, בה שוכנים לא-מעט בתי כנסת פעילים. התושבים, חלקם בשנות השישים לחייהם, טענו כי המרחק מקשה עליהם ועל אורחיהם.
הוועד שדן בעניין אישר עקרונית את הפנייה, אבל התנה זאת בכך שאסיפת החברים והתושבים תדון בעניין ותקבל החלטה מחייבת. שמונים איש, מספר חסר תקדים באסיפות של מרחביה, הגיעו לדיון, שהתפתח בחלקו הראשון לחילופי מהלומות מילוליות. חברי הקיבוץ טענו שאם יקום בית כנסת כזה, לא ירחק היום שבו ימצא את דרכו אל הקיבוץ גם מקווה טהרה, ואולי גם ייסגרו כבישים לתנועה בשבתות. נשמעו גם טענות על ההוצאה הגדולה הכרוכה בהקמת תשתיות לבית כנסת (את המקום עצמו מקימה או משפצת המדינה). בתוך כך הזכירו הדוברים לשכניהם מהשכונה, כי בבואם להתגורר בקיבוץ חתמו על חוזה בו נאמר כי מדובר בצורת חיים חילונית. אחד מהחברים אף הרחיק לכת כשטען כי הטראומה שגרם השינוי, שהתחולל במרחביה לפני כעשר שנים, תתגמד לעומת הטראומה שתיווצר עקב שינוי אורחות החיים לאחר כניסת בית הכנסת לחצר. מנגד, אמר תושב השכונה לחברי הקיבוץ כי הוא השקיע כסף במקום, ולפיכך ידאג להקים את בית הכנסת, על אפם ועל חמתם של המתנגדים. חברים נוספים טענו כי יש לקיים דיון עקרוני על יחסי הקיבוץ והשכונה.
בקיבוץ לא, בשכונה כן
אחת מהחברים המביעים התנגדות עזה להקמת בית כנסת, בקיבוץ או בשכונה, היא אמירה סרטני, לשעבר חברת כנסת מטעם מפ"ם, שכיהנה גם בוועדת הקבלה של תושבי השכונה. "אנחנו חיים בחברה חילונית, חופשית", אומרת סרטני, "וכך אנחנו רוצים להמשיך לחיות. אני חוששת שמדובר בצעד ראשון לקראת נוספים שיבואו בהמשך: סגירת מפעל בשבת, סגירת כבישים, מקווה. כל אחד מוזמן לעשות בביתו כרצונו, אבל לא במרחב הציבורי השייך לכולם. אני חושבת שהדברים שאני וחבריי אמרנו באסיפה, שהסתיימה בטונים הרבה יותר רגועים, חלחלו גם לתודעה של תושבי השכונה. הרי מדובר בקיבוץ-הארצי, החילוני בהשקפתו, ואין מקום לבית כנסת. ברוח זאת נמשיך להתנגד ליוזמה".
ואם ההחלטה תהיה להקים בית כנסת בשכונה ולא בתחומי הקיבוץ, גם אז תתנגדי לרעיון?
אמירה סרטני: "בעיקרון אני מתנגדת לכך, אבל אם הם יעלו על בריקדות ויחליטו למסד שם בית כנסת, לא יהיה בכוחי למנוע זאת. העיקר שלא אצלי בבית".
משה להב, תושב שכונת ההרחבה שמקדם את רעיון בית הכנסת, מביע עמדה הפוכה לזו של סרטני: "הקיבוץ הרי פתח שכונה לכל המגזרים, לאו דווקא רק לאלה הדוגלים בעמדות של הקיבוץ-הארצי והשמאל. מרבית המשפחות, למעט שלוש, אינן ממוצא קיבוצי. אין כאן ולו דתי אחד, גם לא חובש כיפה, אבל רובנו מבקשים לשמור על ערכי המסורת היהודית. יהודית, ולא דתית.
אין לנו כוונה לשנות את אופי הקיבוץ. אני עצמי נגד כפייה דתית ולא פוקד את בית הכנסת, אבל אינני אנטי-יהודי. בית הכנסת הוא מרכז תרבותי לא פחות מדתי. מדוע שחברי קיבוץ מרחביה לא יקיימו בר-מצווה בבית הכנסת בקיבוץ, אלא במושב או בעיר? יש כאן משפחות לילדים בוגרים, שרוצים לבקר את הוריהם בשבתות, ולהם קשה עם העובדה שאין כאן בית כנסת. הכוונה היא להקים אותו בשכונה, ואיני מבין מדוע קיימת התנגדות לכך בקיבוץ".
תגובת מנהלת הקהילה במרחביה, אריאלה חן: "האסיפה היתה טובה, למרות שהחלה בסערה לא-קלה. הושמעו דעות לכאן ולכאן, וכעת על הוועד המשותף לדון שנית כיצד לנהוג. בעיקרון יש כאן בעיה רצינית של תשתית לבנייה, אין מבנים פנויים, וחברי הקיבוץ חוששים ששיפוץ כזה יטיל עליהם מס נוסף. כל תושבי השכונה חתמו על הסכם שמגדיר להם את אופיו החילוני של הקיבוץ: 'אדם יקיים אורח חיים חילוני, סובלני, פלורליסטי, המאפשר לו להתקיים בתחום היישוב מבלי שיידרש שינוי באורח חיי תושבי היישוב ובאורח החיים המתנהל באגודה החקלאית'. לפיכך אני משערת שנגיע להבנות - עדיין איני יודעת באיזה אופן - והשקט יחזור למרחביה".
ביהמ"ש הוציא צו מניעה זמני נגד הקמת בית כנסת בלב שכונת מגורים בנתניה
תושבי השכונה: ההחלטה לאפשר את הקמת בית הכנסת בשטח הירוק היחיד בשכונה מהווה מטרד עצום ואינה סבירה באופן קיצוני
לבקשת תושבי שכונת ותיקים בנתניה, הוציא ביהמ"ש המחוזי בת"א צו מניעה זמני, האוסר על העירייה להקים בלב השכונה מבנה שישמש כבית כנסת לעדה האתיופית.
העותרים טענו, כי השטח המיועד להקמת בית הכנסת מהווה את החורשה היחידה בשכונה. לטענתם, הם משתמשים בה לימי חופשות, לפיקניקים וכד' בכל ימות השנה ובעיקר במועדי ישראל.
לטענתם, הקצאת המקרקעין לבניית בית הכנסת מהווה חוסר רגישות ציבורית במעלה ראשונה, הפרה בוטה של הסטטוס קוו, ופעולה מתוך שיקולים פוליטיים צרים.
לטענתם, ההחלטה לאפשר את הקמת בית הכנסת בשטח הירוק היחיד מהווה מטרד עצום ואינה סבירה באופן קיצוני.
בפנייה לביהמ"ש נטען, כי התושבים האתיופים בעצמם נהנים מהחורשה ואינם מתנגדים שבית הכנסת יוקם בחורשה שכנה, שם מתגוררים רוב בני העדה. (עת"מ 1648/05).
תושבי שכונת יוקרה בעיר טוענים כי בית כנסת יפגע באופי החילוני
של השכונה ויהווה מטרד. העיריה: בית הכנסת ישרת 30 אלף תושבים
שכונה בחולון. "הפרויקט ימשוך אוכלוסייה חרדית ויהיו כאן חיכוכים" (בוצ'צ'ו)
מאות משפחות משכונת היוקרה קרית אילון בחולון פתחו במאבק נגד החלטת העירייה להסב שטח שיועד להקמת שני גני ילדים ומעון יום בשכונה לבית כנסת ולמקווה. הדיירים המתגוררים בצפון השכונה טוענים כי הקמת מוסדות הדת אינה תואמת את האופי החילוני של אזור מגוריהם.
הקמת בית הכנסת והמקווה מתוכננת על שטח ריק, המוקף במבני המגורים, והיא מתאפשרת בזכות תרומה בסך 2.5 מיליון שקל שהעביר לעירייה נדבן יהודי מגאורגיה. לדברי נציגי התושבים, על פי התוכנית המקורית בית הכנסת והמקווה היו אמורים להיבנות במקום אחר, במרכז קרית אילון, אולם מכיוון שלנדבן היה חשוב שמבני הדת יוקמו במקום בולט, בחרה העירייה להקימם דווקא במתחם המגורים שלהם, הסמוך לכביש ראשי.
"הפרויקט ימשוך אוכלוסייה חרדית ויהיו כאן חיכוכים", אומר אחד ממובילי המאבק, מוטי מנקט. רעייתו רווית הוסיפה: "הקמנו ועד פעולה וכ-300 תושבים שמתנגדים לשינוי כבר חתמו על עצומה שהעברנו לעירייה".
התושבים שכרו את שירותי עורכי הדין עופר שפירא ואהוד ירצון, שכתבו לראש העירייה מוטי ששון כי לפי התוכנית המקורית המתחם המדובר יועד להקמת מעון יום וגני ילדים המוקפים פארק, ולא להקמת מיזם תורני שיגרום טרדות רבות לתושבים. כעת בוחנים התושבים הגשת תביעת פיצויים נגד העירייה, בגין ירידת ערך נכסיהם.
חבר ש"ס: הרי אנחנו יהודים
סגן ראש העיר מטעם סיעת ש"ס חיים זברלו דחה את טענות המתנגדים. "הרבה תושבים הגיעו אליי למשרד וביקשו בית כנסת בקרית אילון. בית כנסת צריך להיות בעיה? הרי אנחנו יהודים. לא הולך להיות שם כולל. הולכים לבנות שם דבר כזה יפה, שרק יעלה את ערך הדירות. מי שינהל את בית הכנסת זה לא אנחנו, אלא תושבי השכונה. הם יחליטו לגבי התכנים. כל מי שמביא אימה לציבור, אוי לו מיום הדין. בחולון מעולם לא היתה מחלוקת בין דתיים וחילונים. לדעתי, זה כמה פרובוקציות שעושים אנשים שם. לא יפריעו לשכנים. באים להתפלל ולא באים לצעוק".
העירייה לא חשפה את זהות התורם. אך מדוברת העירייה נורית בייסקי נמסר בתגובה, כי "ייעוד החלקה שונה בגין שינוי מקיף של התוכנית כולה. לפני שאושרה, הובאה התוכנית החדשה לידיעת הציבור בפרסומים שונים, כפי שמחייב החוק, והמתנגדים לשינוי הביעו את דעתם גם בוועדה המחוזית. זהו בית הכנסת הראשון שייבנה בשכונה שבה מתגוררים כ-30,000 תושבים. התרומה אינה מיועדת להנצחה, זו נדבנות לשמה. הקמתם של גני הילדים או הגנים הציבוריים לא בוטלה, אלא להפך: שני גני ילדים כבר פועלים בשכונה, במרחק לא גדול ממיקומם המקורי ואליהם יצטרפו בהמשך לפחות עוד שלושה גנים. במקום עתיד להיפתח בשנת הלימודים הקרובה גם בית ספר יסודי מושקע ומאובזר. עד כה הוקמו בשכונה שבעה 'גני סיפור' ייחודיים, המהווים ריאה ירוקה גדולה ואיכותית".